tiistai 16. kesäkuuta 2015

Minä rakasta itseäni

Jos joku kertoo tarinaa ja puhuu kauniista naisesta minkälaisen mielikuvan se sinulle antaa?
En usko että kovin moni miettisi siinä vaiheessa esim. minunlaistani niin sanottua perus naista, saatikka reilusti ylipainoista naista. Miksei minun kaltainen nainen ei voisi olla kaunis?
En itse ole ollut kovin monesti tyytyväinen peilikuvaani, mutta miksi en ole ollut siihen tyytyväin? Koska minuun on iskostettu tietynlainen kuva kauniista naisesta, joten itse en voi olla kun lihava ja ruma sillä en näytä lehtien malleilta? 

Kun opiskelin Nuoriso ohjaajaksi, puhui yksi opettajistani, että pitää oppia rakastamaan itseään. Voin sanoa että se kuulosti tosi tyhmältä 16–18 vuotiaan korvaan. Itsensä rakastaminenhan on tyhmää ja sairasta. 

Vasta muutama vuosi sitten aloin oikeasti miettimään mitä se itsensä rakastaminen voisi tarkoittaa eikä se vieläkään ole kokonaan avautunut minulle, mutta sen miettiminen on ainakin auttanut minua hyväksymään itseni tällaisena kun olen. 

En voi väittää ettenkö edelleen kadehtisi kavereitani jotka ovat hoikkia ja lihaksikkaita, mutta välillä on pakko sanoa itselleen että kelpaan juuri tällaisena ja minäkin olen kaunis kaikkineen vatsamakkaroitteni. Mutta jos muille en kelpaa sellaisena kun olen, on se heidän häpeänsä. Sillä miksi pitäisi olla parempi tai kauniimpi toisten takia?

Ole kaunis ja parempi itsesi takia, rakasta itseäsi sellaisena kuin olet, salli itsellesi sellaisia asioita, josta sinä pidät sillä kukaan muu ei voi rakastaa sinua niin paljon kuin sinä itse.


Väitetään että itsensä rakastaminen on avain toimivaan parisuhteeseen, ehkä siinä on jotain perää. Jos oppii rakastamaan itseään, ei tarvitse enää muiden hyväksyntää. Tällöin voisi olla varma siitä että rakastaa myös toista tämän itsensä takia eikä siksi että toiselta saisi hyväksyntää

1 kommentti:

kommentisi piristävät päivää :)