keskiviikko 6. elokuuta 2014

Kaikki on kasvatuksesta kiinni

Nyt joudutte pärjäämään ilman kuvia :) haluan kertoa blogissani myös omia mielipiteitäni minua askaruttaviin asijoihin joten tässä on yksi :)

En edelleenkään ole äiti joten en tuomitse ketään, vanhempana olo on varmasti palkitsevaa mutta myös raskasta. On kuitenkin asioita joita olen oppinnut työskennellessäni lasten kanssa kuin seuratessani oman ikäisiä kavereita ja olenkin miettinnyt että kaikki taitaa olla kasvatuksesta kiinni aivan niinkun koirankin kanssa. Sellaisen koiran saa miksi sen on kasvattannut ja kouluttannut, myönnän ettei tito ole kasvatettu mallikelpoiseksi mutta varmasti moni äiti voi myöntää ettei lapsen kasvatus ole se mailman helpoin homma ja yleensä opimme omista mokistamme.
Olen kuitenkin kuullut vaikka minkälaisista kasvatus tavoista kuten sormiruokailusta, lapsen ei tarvitse sanoa kun äänne niin vanhempi ymmärtää kaiken joka tutkitusti myöhästyttää lapsen puheen oppimista ja siitä ettei lapsen tarvitse oppia pyytämään anteeksi. nämä kaikki ovat minun mielestäni aika pöyristyyäviä asioita.

Minulle on aikoinaan opetettu että anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen ovat tärkeitä, yleensä itse pyydän aiana anteeksi kun olen jotain väärin tehnyt ja olen oppinnut katumaan sanomisiani ja tekojani. Mutta kuinka paljon se ottaa päähän kun toinen ei osaakkaan pyytää anteeksi vaan jatkaa kun mitään ei olisi tapahtunnut tai anteeksi pyytäminen on vain vitsikäs heitto, mikään ei tunnu niin pahalta kun puoli huolimaton anteeks. Mikä siis anteeksi pyytämisestä tekee niin vaikeaa? Onko se oikeasti kasvatuksesta kiinni?
Osaanko minä pyytää anteeksi koska minulle on sanottu että niin kuuluu tehdä vai olenko itse oppinnut anteeksi pyytämisen taidon?

Eilen veljeni linkitti facebookkiin tytöstä joka oli menossa tokalle luokalle ja otti itsestään instagrammiin "heru" kuvan  kuvasta näki että aikuinen on takana. Kasvatetaanko lapset myös nykyisin siihen että 8v on ihan ok ottaa itsestään paljastavia kuvia vai pitäisikö lapsen muka itse tietää mikä on soveliasta sen ikäiselle ja mikä ei? minusta koulun vastuulle tälläistä kasvatusta ei voi langettaa.

Oletteko te huomanneet läheisissä asioita jotka ovat kasvatuksesta kiinni? Kuten joka ei ole lapsuuden kodissa oppinnut siivoamaan jälkiä ei osaa sitä vileäkään tai jos ei ole tarvinnut ilmoittaa menoista vanhemmille ei osaa vieläkään ilmoittaa menoistaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kommentisi piristävät päivää :)